Sunnuntai 15.9.2019

Sunnuntaina saavuimme koululle kello 9.00 ja lähdimme koululta 9.30. Menimme metrolla Rautatientorille ja siitä juna-asemalle. Junamatka Pietariin kesti kolme ja puoli tuntia.

Pietarissa me menimme hotelille ja hotellilta taksilla SKA-Jokerit jääkiekkopeliin. Jääkiekkopelin jälkeen tapasimme suomalaisen koulun rehtorin ja hänen tyttärensä, joka oli koulun opettaja. He näyttivät, miten metroa käytetään Pietarissa. Metro oli hyvin alhaalla maaalla. Metrolla menimme toiseen paikkaan, ja kun pääsimme pois metroasemalta, näimme Burger Kingin ja halusimme mennä sinne. Syömisen jälkeen lähdimme kohti hotellia ja matkalla rehtori haki kaupasta meille vettä. Kun kaikki oli saaneet juotua, piti mennä jo nukkumaan. Ensimmäinen matkapäivä oli jännittävä.

Maanantai 16.9.2019

Aamulla kaikki menivät syömään aamupalaa. Aamupalan jälkeen sovimme tapaamisajan hotellin aulaan, josta lähdimme kohti Pietarin suomalaista koulua. Kun pääsimme koululle, otimme ulkovaatteet pois, laitoimme ne naulakoille ja sen jälkeen veimme matkalaukut opettajien huoneeseen. Viemisten jälkeen menimme liikuntasaliin ja tapasimme joitain oppilaita. Rehtori kertoi heidän koulustaan ja muusta ympäristöstä. Sen jälkeen kävimme syömässä. Syömisen jälkeen menimme takaisin liikuntasaliin, jossa pelasimme leikkiä nimeltä Mafia. Leikin jälkeen menimme hakemaan ulkovaatteet, koska olimme menossa suomalaisen koulun rehtorin kanssa katsomaan Pietarin nähtävyyksiä. Matka oli uuvuttava. Kun pääsimme takaisin koululle, lepuutimme jalkojamme. Levon jälkeen otimme matkalaukkumme ja lähdimme kohti juna-asemaa. Kun pääsimme juna-asemalle, kaikki olivat levottomia. Hyppäsimme junaan, ja matka jatkui kohti Petroskoita. Päästyämme Petroskoihin odotimme taxeja, jotka veivät meidät hotellille. Saavuttuamme hotellille saimme huoneiden avaimet ja menimme huoneisiin, asettauduimme ja menimme nukkumaan. Toinen matkapäivä oli hauska.

Tiistai 17.9.2019

Meillä oli aamupala aamulla ja sen jälkeen sovimme ajan, milloin tapaamme aulassa. Meidän piti olla koululla klo 9.10. Kun saavuimme koululle, opettaja Natalia näytti, missä voimme pitää tavaroita, jos on tarvetta. Sen jälkeen lähdimme kävelemään jäähallille, koska olimme menossa luistelemaan. Luistelussa oli tosi kivaa. Rehtorin kanssa leikimme hippaa, mikä oli hauskaa. Luistelun jälkeen palasimme koululle ja veimme ulkovaatteet luokkaan, jonka Natalia näytti meille. Vietyämme tavarat meillä oli 10 minuuttia aikaa, kunnes menimme syömään. Ruokalassa oli kanaa ja riisiä ja lisäksi juotavana oli lämmintä marjajuomaa. Ruokailun jälkeen menimme hakemaan tavaramme ja lähdimme Petroskoin kaupunkikierrokselle. Menimme Äänisjärven ja muiden hienojen paikkojen ohitse ja Natalia kertoi meille paikkojen historiasta. Kolmas matkapäivä oli kiinnostava.

Keskiviikko 18.9.2019

Aamulla menimme syömään ja sen jälkeen lähdimme kohti petroskoilaisten koulua. Koululla juttelimme päivän aikataulusta. Ensimmäisenä meille näytettiin luokkia ja saleja. Sitten haimme ulkovaatteet ja lähdimme kohti Äänisjärveä. Äänisjärven vieressä oli aika kylmä ja polulla oli patsaita ja puu, jossa oli korva. Järven vieressä oli myös kuntoilupuisto, jossa leikimme vähän aikaa ennen bussiin nousua. Sen jälkeen menimme katsomaan toisia paikkoja, jotka ovat osa Petroskoin historiaa. Yksi näistä paikoista oli todella kiva ja siellä kävimme viimeisenä. Siellä oli iso hyttystankkipatsas ja kaksi pientä metallista hyttystä ja valtaistuin, jossa oli kruunu. Kierroksen jälkeen menimme takaisin hotellille ja siellä olimme puoli tuntia. Jonkin ajan kuluttua lähdimme syömään. Me löysimme yhden perinteisen ruokapaikan, jossa saimme 3 eri vaihtoehtoa, jotka olivat: perunamuusi ja lihapullat, kalasalaatti ja lihapata.

Torstai 19.9.2019

Kävimme syömässä aamupalan. Sitten me menimme ostoskeskuksen eteen odottamaan bussia. Bussilla menimme Äänisjärvelle. Äänisjärveltä  menimme veneellä Kizhin saarelle. Kizhin saarella menimme ison kirkon luokse. Sitten menimme yhteen taloon, jossa meille kerrottiin, miten ennen elettiiin. Sitten me löysimme paikan, missä myytiin kukkopillejä 200 ruplalla. Sen jälkeen menimme takaisin hotelille ja ravintolaan syömään pastaa. Sen jälkeen saimme mennä ostoskeskukseen. Lopulta palasimme takaisin hotelille. Tämäkin päivä oli kiinnosta ja hauska.

Perjantai 20.9.2019

Aamulla klo 7.00 piti mennä syömään ja sen jälkeen valmistautumaan lähtöön ja pakkaamaan. Klo 8.00 piti olla valmis aulassa, jotta voisimme lähteä takaisin SuomeenBussimatkan aikana pysähdyimme kaksi kertaa venäläisellä bensaasemalla. Seuraavan kerran pysähdyimme Suomen puolella syömään. Saavuimme koululle aikaisemmin kuin piti, mutta siitä ei ollut mitään haittaa. Päästyämme koululle vanhemmat tai joku sukulainen odotti bussin tuloa. Bussi matka kesti yhteensä 11 tuntia. Matkan aikana pelasimme Unoa, luimme kirjaa ja nukuimme.

Matka oli kiva ja hauska, mutta piti olla todella kiltistiSuosittelemme matkaa muille, jotka ovat kiinnostuneita matkustamisesta tai Venäjästä. Matkalle kannattaa mennä, koska siellä on kivaa. Venäjällä saimme mennä ryhmässä itse joskus kauppaan ja me menimme myös Burger Kingiin muutaman kerran, koska olimme olleet kiltisti. Keväällä Petroskoista tulee oppilaita vierailulle meidän kouluumme.23.3-27.3.2020.  Kun petroskoilaiset tulevat tänne, me esittelemme heille meidän kouluamme ja Helsinkiä.